استراتژی والت دیسنی در nlp

استراتژی والت دیسنی در nlp
۵/۵ - (۴ امتیاز)

والت دیسنی در پنجم دسامبر سال ۱۹۰۱ میلادی در شیکاگو چشم به جهان گشود. او در زندگی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت و کارهای مختلفی را تجربه کرد.

او می‌گفت: “من فقط زمانی می‌توانم خوب کار کنم که موانعی را برای مبارزه پیش رو داشته باشم. هر وقت همه کارها بر وفق مراد باشد، می‌ترسم که با آرامش قبل از طوفان روبرو باشم“.

گفته شده است که او از بی اهمیت‌ترین وسایل برای تحریک اندیشه خلاق، استفاده بهینه می‌کرد. در سال ۱۹۵۰ میلادی، خیال‌پردازی‌های والت دیسنی شکل می‌گیرد. او طرح‌های خود را به دوستان و بانک‌داران عرضه می‌کند و بسیاری از آنها به خصوص بانکداران طرح‌های او را احمقانه می‌خوانند.

او زمانی که به همراه دو دخترش در یک پارک مشغول قدم زدن بودند، به فکر تاسیس دیسنی‌لند افتاد. دیسنی با تمام وجود، پارک سرگرم‌کننده عظیمی را تصور می‌کرد که به همه بچه‌ها این امکان را می‌داد تا با شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه خود ملاقات کنند و آنها را از نزدیک ببینند.

دیسنی برای تحقق آرزوهایش نیاز به پول و حمایت بانک برای گرفتن وام داشت. او به بانک‌های بسیاری مراجعه کرد اما حرف‌هایش را جدی نگرفتند تا در نهایت رییس یکی از بانک‌ها به حرف‌های دیسنی گوش داد و خلاقیت‌اش را تحسین و با وام درخواستی او موافقت کرد. سرانجام در سال ۱۹۵۵ میلادی با تلاش فراوان دیسنی‌لند در کالیفرنیا افتتاح شد و آن‌روز بزرگ‌ترین روز زندگی والت دیسنی بود.

استراتژی والت دیزنی در nlp
استراتژی والت دیزنی در nlp

دو اصلی که والت دیسنی در طول زندگی خود همواره از آنها پیروی می‌کرد:

 اول پرداختن به کاری که از آن لذت ببرد و دوم گوش دادن به ندای درون خود.  او بالاخره با طرح و ایده‌ای که داشت توانست یکی از ثروتمندترین مردم جهان شود.

والت دیسنی می‌گوید: “اگر به ندای درونم گوش نمی‌دادم، پارک تخیلی و آرزوهایم هیچ‌وقت محقق نمی‌شد“. طبق آمار ثبت‌ شده تا سال ۱۹۸۵ دویست و پنجاه میلیون نفر از دیسنی‌لند بازدید کرده بودند.

 

NLP و تکنیک‌های والت دیسنی برای رسیدن به اهداف

NLP با الگوبرداری از افراد و نوابغ موفق شکل گرفت. یکی از افرادی که ان ال پی از آنها مدل‌برداری کرد، والت دیسنی بود. از استراتژی والت دیسنی در nlp می‌توان  برای رسیدن به اهداف، خلاقیت و ایجاد انگیزه استفاده کرد. 

این تکنیک به صورت عملی توسط خود والت دیسنی مورد استفاده قرار می‌گرفت، به این‌صورت که او در اتاق محل کارش ۴ صندلی داشت و برای رشد و آنالیز‌کردن اهداف خود از ۴ موقعیت و چشم‌انداز به آن هدف و آرزو نگاه می‌کرد. از این تکنیک‌ می‌توان برای رشد خلاقیت کودکان و بررسی مسائل جانبی آنها نیز استفاده کرد.

NLP و تکنیک‌های والت دیسنی برای رسیدن به اهداف
NLP و تکنیک‌های والت دیسنی برای رسیدن به اهداف

مراحل اجرای استراتژی دیسنی در NLP

در این روش عملی یک فرد یا گروه خود را در ۴ موقعیت قرار می‌دهد و از زوایای مختلف به مسائل می‌نگرد.
در این تکنیک در هر یک از موقعیت‌های چهارگانه که قرار گرفتید، با حواس پنج‌گانه خود آن فضا و موقعیت را حس می‌کنید و برای رفتن به موقعیت بعدی، حتما باید جداسازی انجام شود. در اینجا می‌توانید از کاغذ رنگی برای هر موقعیت استفاده کنید.

پیشنهاد میکنم پادکست آموزشی زیر را گوش کنید:

پادکست آموزشی استراتژی دیسنی در nlp

 

۱- موقعیت فرد رویایی

فرد در این موقعیت قرار می‌گیرد و افکار خود را بدون طرح مسائل منطقی، آزاد می‌گذارد تا به هرچه که بخواهد فکر کند. در این موقعیت فکر‌کردن به همه‌چیز آزاد است، مانند کودکی رویایی که به هر‌ چیزی می‌اندیشد.
 وقتی در این فضا قرار می‌گیرید سعی کنید جهت فکری شما به سمت آینده، پتانسیل و امکانات خودتان متمرکز شود. 

 

۲- موقعیت فرد واقع‌بین

در این موقعیت، فرد براساس وضعیت فعلی و کاملا واقع‌گرایانه عمل می‌کند. او به منابعی که در اختیار دارد و به ابزارهایی که در راه رسیدن به هدف نیاز دارد، می‌اندیشد.
 آنچه در مرحله اول نوشته از دید فردی واقع‌بین بررسی می‌شود، موانع را ارزیابی و موارد غیرقابل دستیابی را حذف می‌کند. 

waltdisney3

۳- موقعیت فرد انتقادگر

در این وضعیت، فرد سعی دارد کارهای غیرقابل انجام و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و ابزارها و توانایی‌های خود را برای محقق‌کردن هدف، بررسی کند.
 درواقع در این موقعیت، فرد به‌عنوان یک منتقد، هدف را بررسی و تمامی امکانات، نقاط ضعف و نبود ابزارها را بررسی می‌کند. 

 

۴- موقعیت بی‌طرف

آخرین مرحله در استراتژی والت دیسنی در nlp این است که فرد به‌عنوان شخصی بی‌طرف، هدف، سوال و یا چشم‌انداز را مورد بررسی قرار می‌دهد و به تمام ابزارهای موجود، بن‌بست‌ها و راه‌حل‌ها و توانایی‌های خود، از دید یک مشاور بی‌طرف نگاه و مسائل را بررسی می‌کند.

ایده‌ی اصلی و مورد استفاده والت دیسنی، بیشتر تحریک خلاقیت بوده و در جهت یک سوال یا مشکل و یا چشم‌انداز جدید است.

در این تکنیک، فرد با موقعیت رویایی، مسئله را بررسی و در همان‌جا ایده‌های جدید را پیدا می‌کند.
در وضعیت واقع‌بین، نظرات و ایده‌های فرد رویایی، غربال و نقش رویایی بلندپروازگر، کنترل می‌شود و در نتیجه یک‌بار دیگر در مرحله بعدی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید نتیجه پرسش‌ها و نقاط ضعف فرد رویایی دوباره منعکس می‌شود و یک موضوع، طرح، آرزو و یا هدف، از تمامی زوایای مختلف بررسی می‌شود و قطعا آن‌چه در پایان به‌عنوان نتیجه می‌ماند خالص و قابل اجراست.

 

نویسنده: مهدی عرب زاده مدرس NLP
منبع: آکادمیک NLP

 

۵ ۲ رای‌ها
Article Rating
عضو
اشاره به موضوع
guest
4 Comments
جدیدترین نظرات
قدیمی‌ترین نظرات نظرات با تعداد رای زیاد
بازخورد درون خطی
دیدن همه نظرها
4
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx